2/5/17

ΜΕΤΑΝΟΙΑ ΚΑΙ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ




Τ μεγαλύτερο γεγονς τς πίγειας ζως μας εναι ναμφισβήτητα τ βάπτισμά μας. Τν μέρα πού βαπτισθήκαμε ρνηθήκαμε τ διάβολο, τ ργα του, τ λατρεία του, τό σκοτάδι του κα νωθήκαμε μ τν Χριστό·μπολιαστήκαμε στ Πανάγιο Σμα Του, τν κκλησία. Μ λλα λόγια γίναμε παιδιά τοῦ Θεο- Πατέρα, μέλη τς δικς Του οκογένειας. Κα ξεκινήσαμε μία πνευματικ πορεία, πο σκοπ χει τν τελείωσή μας, τν θέωσή μας. πνευματικ μως ατ πορεία, πολλς φορς διακόπτεται π τν μέλειά μας κα τν μαρτία. Ξεχνμε τς δωρες κα τν γάπη το Θεο, λησμονομε τς ποσχέσεις πο δώσαμε στ γιο βάπτισμα κα ξαναγυρνμε στ δουλεία τς μαρτίας. μως  φιλάνθρωπος Θεός, γνωρίζοντας τν δυναμία μας, μς προσφέρει τν δυνατότητα ν πιστρέψουμε πάλι κοντά Του, ν διορθώσουμε τν πορεία μας, ν γιατρέψουμε τς πληγές μας. Κα ατ πιτυγχάνεται μ τμυστήριο τς μετανοίας κα ξομολογήσεως.
 μαρτία κα ο καρποί της.
μαρτία δν εναι πλ κα μόνον  παράβαση κάποιων νόμων,   παράλειψη κάποιου καθήκοντος. Στν παραβολ το σώτου  Χριστς μς δείχνει τι μαρτία εναι κάτι πολ βαθύτερο. Εναι μι νταρσία, μι πανάσταση, κακατ συνέπεια, μι πομάκρυνση π τν Θε-Πατέρα κα τν κκλησία Του.
Ο καρπο ατς τς πομάκρυνσης εναι ξαιρετικ πικροί.  πομάκρυνση π τν Θε σημαίνει θάνατο. Γι᾿ ατ κα μαρτία, σ τελευταία νάλυση, εναι κάθε νέργεια ατοκαταστροφς. «Τ ψώνια τς μαρτίας θάνατος».
 μετάνοια.
 μετάνοια εναι να δεύτερο βάπτισμα,  νανέωση το βαπτίσματος. Δν εναι μι τυπικ ξομολόγηση πο κάνει κανες πρν τς μεγάλες γιορτές,  κάτω πσκληρς ψυχολογικς συνθκες. πως τ λέει  λέξη, μετάνοια (μετανο) σημαίνει τν λοκληρωτικ λλαγ ζως, τν ρνηση τς μαρτίας, τν λλαγτς νοοτροπίας. Ἐὰν δν θελήσουμε ν πομακρυνθομε π τν μαρτία κα νλλάξουμε ζωή, τότε  μετάνοιά μας δν εναι ληθινή.
 ξομολόγηση.
ν  μετάνοια εναι τ πρτο μέρος το μυστηρίου, τ δεύτερο μέρος εναι ξομολόγηση, δηλαδή,  νώπιον το πνευματικο μολογία τν μαρτιν μας.ξομολόγηση, μ πλ λόγια, εναι τ δειασμα το δηλητηρίου. ταν πιεκανες δηλητήριο δν πάρχει λλη λύση. Τ διο κα  ξομολόγηση. κεβγάζουμε τ δηλητήριο τς μαρτίας. Ξεγυμνώνουμε τν ψυχή μας,ποκαλύπτουμε τς πληγές μας, μολογομε τν ρρώστια μας, προσκομίζουμε τν προσωπικό μας πόνο.
Προετοιμασία.

Σ πολλ θέματα τς πίστης μας, παρόλο πο λεγόμαστε Χριστιανοί, χουμε μεγάλη γνοια. Εδικ μως στ θέμα τς μετάνοιας κα ξομολόγησης, γνοια κα  πιπολαιότητα, βρίσκονται στν μεγαλύτερο βαθμό. Οπερισσότεροι προσερχόμαστε στ ξομολογητήριο ντελς νέτοιμοι. Ζητμεπ τν ερέα ν μς «ρωτήσει» ατός, σ νά ναι  ξομολόγηση νακριτικγραφεο.  προσερχόμαστε στν ξομολόγηση γι ν πομε πόσο «καλο»νθρωποι εμαστε κα πόσες καλοσύνες χουμε κάνει.  στάση ατ δείχνει πς δν χουμε πιχειρηθε μι μικρή, στω, προετοιμασία κα γνήσια ατοκριτική. ν θέλουμε νά μαστε ελικρινες μ τν αυτό μας, δν πάρχει μαρτία πο ν μν τν χουμε κάνει μ κάποιο τρόπο. Μι προσεκτικ καελικρινς ξέταση τς καρδις μας, θ μς δείξει πς μέσα μας φωλιάζουν πλήθη παθν κα μαρτιν.
Γιατ, βέβαια,  πραγματικ μαρτωλότητα δν εναι μόνον  ξωτερικσυμπεριφορά, λλ  σωτερικ διάθεση κα μπάθεια.
Αυτοέλεγχος
.
Εναι, λοιπόν, παραίτητο πρν προσέλθουμε στν πνευματικό, ν καθίσουμε σ᾿να συχο μέρος, ν προσευχηθομε θερμ στν Θε ν μς δώσει ληθινμετάνοια, ν φωτίσει τ κρυπτ τν καρδιν μας κα ν κάνουμε μι σο τδυνατν τίμια βυθοσκόπηση. Στν προσπάθειά μας ατ θ μς βοηθήσουν πολ μερικ κείμενα τς κκλησίας μας, πως  νάγνωση τν Δέκα ντολν, τς π το ρους μιλίας το Κυρίου, τν εχν τς Θείας Μεταλήψεως. λα ατ εναι νας καθρέπτης, μέσα π τν ποο μπορομε ν δομε τν σωτερικό μας κόσμο.Τν ξαγόρευσή μας μπορομε ν τν ποδιαιρέσουμε σ τρες βασικος τομες:
α)  σχέση μας μ τν Θεό
λλειψη ζωντανς σχέσης μ τν Θεό. Κλονισμς πίστεως κα μπιστοσύνης στν Θε κα στν πρόνοιά Του, στς ποιεσδήποτε δυσκολίες.
Ζητήματα πίστεως
δυναμίας, μφιβολίας, λιγοπιστίας.
διαφορία γι τν προσευχή, νηστεία, θεία λατρεία, κκλησιασμό, συχν θεία μετάληψη. διαφορία γι τν μελέτη τς γίας Γραφς κα πνευματικν βιβλίων.
Γογγυσμ
ς κατ το Θεο, βλασφημία,  λογισμο βλασφημίας.
ρκος, πιορκία, ψευδορκία, ταξίματα.
Μαγεία, μαντεία, α
σχρολογία κ.λπ., πίστη στς προλήψεις, στν τύχη, στνειρα.
β)  σχέση μας μ τν πλησίον
λλειψη γάπης γι τν πλησίον, διαφορία γι᾿ ατόν, ποτίμηση,περιφρόνηση.
Μίσος, φθόνος, χαιρεκακία, 
χθρα, μνησικακία, κδικητικότητα, νταπόδοση κακο, σκληρότητα, συγχωρησία, πικρία, ζήλεια.
ριστικότητα, φιλονικία, κατάρες, βρεις, ερωνεία, μπαιγμός, κοροϊδία, χειροδικία, φόνος.
Κατάκριση, καταλαλιά, 
εροκατηγορία, συκοφαντία, ραδιουργία, καχυποψία.
Ψε
δοςνειλικρίνεια, νεντιμότητα.
Κλοπή, κατάχρηση, καταστροφ
 ξένης περιουσίας, κακομεταχείριση τς δημιουργίας το Θεο.
γνωμοσύνη, χαριστία, ναίδεια, θρασύτητα, λλειψη σεβασμο σ γονες, προϊσταμένους, ερες κ.λπ.
Σκανδαλισμ
ς λλων μ τ ζωή μας, τ συμπεριφορά μας, τν προκλητικμφάνιση.
Παράλειψη καλο
 κα λεημοσύνης.
Στν οκογένεια:
λλειψη γάπης, πνεύματος θυσίας, ποχωρητικότητας καλληλοκατανόησης.
λλειψη νδιαφέροντος, καλοσύνης κα χρόνου γι τν σύζυγο κα τ παιδιά.
ριστικόχητα, πεσμα, πονόμευση συζύγου.
διαφορία γι τν νατροφ κα χριστιανικ γωγ τν παιδιν.
Παράλογες κα
 γωιστικς παιτήσεις π σύζυγο κα παιδιά.
καιρες, πιεστικς κα δικαιολόγητες πεμβάσεις στ ζω κα στς ποφάσεις τν παιδιν,  στς οκογένειές τους.
πονόμευση τν προσπαθειν τους κα το δεσμο τους.
Μοιχεία.

Στ πάγγελμα:
πάτη, νοθεία στν ργασία  στ μπόρευμα.
Α
σχροκέρδεια, κατάχρηση, παρανομία, τοκογλυφία, πόκρυψημπορευμάτων, κλοπή.
νεντιμότητα στς συναλλαγές, δολιότητα παγγέλματος.
Κακομεταχείριση, 
κμετάλλευση, δικία σ βάρος τν παλλήλων, ργατν,φισταμένων.
Προσωποληψία.

γ)  σχέση μας μ τν αυτό μας.
διαφορία γι τν πνευματικ ζω κα κατάρτισή μας.
νευθυνότητα, ραθυμία, κηδία, μέλεια.
Διασκεδάσεις, χαρτοπαιξία, γαστριμαργία, λαιμαργία, μέθη, ναρκωτικά.
Φιλαργυρία, 
πληστία, πλεονεξία, πλοτος, καταναλωτικ μανία, πολυτέλεια,πιδίωξη βολέματος, τομισμός.
ποκρισία.
Α
σχρολογία, ργολογία, φλυαρία.
Θυμός, 
ργή.
περηφάνεια, οηση, γωισμός, περοψία, ματαιοδοξία, κενοδοξία, φιλαρχία, φιλοπρωτεία, μεγαλομανία, μεγαλοστομία, φιλαρέσκεια, πιδίωξη παίνων, πεσμα, σχυρογνωμοσύνη, δαιμονικ ατοπεποίθηση, διοτροπία.
μαρτίες κα πειρασμο τς σάρκας.
λλειψη σεβασμο στ σμα, πο εναι  νας το γίου Πνεύματος.
νάγνωση νήθικων περιοδικν, βιβλίων κ.λπ.  θέαση νήθικωνκινηματογραφικν, θεατρικν, τηλεοπτικν ργων.
νήθικες σκέψεις, λογισμοί, φαντασίες.
Πορνεία, μοιχεία, α
νανισμς κ.λπ. σαρκικ μαρτήματα.
κτρωση.
φο, λοιπόν, ξετάσουμε τν αυτό μας μ ελικρίνεια, ς γράψουμε σ᾿ να χαρτί, ,τι συλλέξαμε π᾿ ατ τν ρευνα κα στερα ς προστρέξουμε στν πνευματικό.
μπόδια-δικαιολογίες-νστάσεις
 δρόμος τς πιστροφς δν εναι χωρς μπόδια. ν κατ βάθος μπορε νπιθυμομε τν πιστροφή μας, δν κάνουμε τ σωτήριο βμα. ναβάλλουμε τν ξομολόγηση, προσπαθώντας μ διάφορες δικαιολογίες ν καθησυχάσουμε τ συνείδησή μας. Εναι συνηθισμένες ο δικαιολογίες: «Γιατί ν ξομολογηθ; Δν σκότωσα, δν κλεψα...»  «γ τ λέω στν εκόνα...» κ.λπ. λλοι, πάλι, διστάζουμε π ντροπή,  πόγνωση. λλοι ζητομε π τν ερέα ν μς διαβάσει εχέλαιο  μόνον τν συγχωρητικ εχή. μως μάταια προσπαθομε ν καθησυχάσουμε τ συνείδησή μας. Δικαιολογίες μπορομε ν βρομεπειρες.  καρδιά μας μως μόνον μ τν ληθιν μετάνοια μπορε νναπαυτε.
Μπροστ
 στν πνευματικ
ταν εμαστε τοιμοι γι τ μεγάλο βμα, ς προστρέξουμε στν πνευματικό, πο θ τν νιώσουμε σν πατέρα κα ς το νοίξουμε τν καρδιά μας. Γι νάναι επρόσδεκτη π τν Θε  ξομολόγησή μας, πρέπει ν γίνει μταπείνωση, μ φόβο Θεο, μ ελικρίνεια, μ κρίβεια, χωρς περβολές. ςχουμε πόψη μας τι κατ τν ερ ρα τς ξομολόγησης:
α. Δν μεταφέρουμε εθύνες σ λλους, δν ναφέρουμε λλους, οτεξομολογούμαστε τ μαρτήματα λλων. ναλαμβάνουμε λη τν εθύνη καποφεύγουμε τς δικαιολογίες κα τ μισόλογα.
β. Δν ρχίζουμε στορίες λόκληρες κα κτεταμένες περιγραφές. Εμαστε σύντομοι κα συγκεκριμένοι.
γ. Δν ξομολογούμαστε γενικ κα όριστα (π.χ. «Εμαι πολ μαρτωλός», «λες τς μαρτίες τς χω κάνει»). ναφέρουμε συγκεκριμένα σ τί βρεθήκαμενάξιοί της γάπης το Θεο.
δ. Δν ναφέρουμε τ καλά μας ργα κα τς (νύπαρκτες) «ρετές» μας.
ε. Δν ναφέρουμε μαρτίες πο χουμε ξομολογηθε (κτς ν τςπαναλάβαμε).
γ. Δν ποκρύπτουμε τίποτα, γιατ τσι μπαίζουμε τ μυστήριο.
Μετ
 τν ξομολόγηση
 πνευματικός μας πατέρας, φο μς κούσει, θ μς συμβουλεύσει κα θμς κατατοπίσει πς θ γωνιστομε κα πς θ διορθώσουμε τν πορεία μας. Πιθανν ν μς δώσει κάποιο πιτίμιο. Ατ δν χει χαρακτήρα τιμωρίας ξιλέωσης. Τ πιτίμιο εναι πνευματικ φάρμακο κα πνευματικ γώνισμα πο θ μς βοηθήσει ποτελεσματικά, γι᾿ ατ κα πρέπει ν τ δεχόμαστε μεγνωμοσύνη κα ν τ τηρομε μ πιμέλεια κα κρίβεια.
Στ τέλος  πνευματικός μας θ μς διαβάσει τν συγχωρητικ εχ κα τσι θποκατασταθομε πάλι στ πατρικ σπίτι, στν οκογένεια το Θεο-Πατέρα. Κα  οράνιος Πατέρας τοιμάζει κα μς παραθέτει οράνια τράπεζα. Μς κάνει κοινωνος το σώματος κα αματός Του. Μς νώνει μ τος λλουςδελφούς μας.
Μετάνοια: 
νας τέλειωτος δρόμος
Πολλο ρωτον: «Κάθε πότε πρέπει ν ξομολογούμαστε»; Θ παντήσουμε πολ πλά: ποτε χουμε κάτι. Οτε ραι κα σπάνια, λλ οτε κα μ τπαραμικρό. ν π.χ. πέσουμε κα χτυπήσουμε κα τ τραμα εναι μικρό, δν χρειάζεται ν νοχλήσουμε τν γιατρό. ν τ τραμα εναι μεγάλο, τότεσφαλς θ τν πισκεφθομε.
φο, λοιπόν, τ καθημεριν μαρτήματα δν μπορομε εκολα ν τποφύγουμε, θ προσπαθήσουμε ν ζομε σ συνεχ μετάνοια κα τακτικξομολόγηση. Χρονικς συνταγς δν πάρχουν.  καθένας χει τνδιαιτερότητά του, τς δικές του νάγκες κα μπορομε μ τν πνευματικό μας πατέρα ν βρομε τν χρυσ τομή.
Τέλος ς μν ξεχνμε τι  μετάνοια εναι νας τέλειωτος δρόμος, μι διαρκς κατάσταση, πο δν σταματάει ποτέ. Δν πάρχει τέλος στ μετάνοια, γιατί τοτο θ σήμαινε τέλεια μοίωση μ τν Θεό. τσι ζησαν ο γιοι τςκκλησίας μας. τσι ς προσπαθήσουμε ν τν ζήσουμε κα μες. Ατ ς εναι κα  προσευχή μας: «Κύριε, δώρησαί μοι μετάνοιαν λόκληρον κακαρδίαν πίπονον ες ναζήτησίν σου».

ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΣΑΓΜΑΤΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.